Hegyvidék Újság, szerző: M. M. 2015. április 19. www.hegyvidekujsag.eu

A Hegyvidék Újság Normafa Rendkívüli Kiadásában intézményünk igazgató asszonyával készült interjú a cikkünk folytatásában olvashtó.

egyenlo eselyekkel a normafan 250x250"A fogyatékkal élők számára a környezet használhatósága a társadalmi integráció egyik elengedhetetlen feltétele. Igaz ez a Normafára is, amely jelenlegi állapotában nem mindenben felel meg az akadálymentesség követelményeinek. A szükséges fejlesztésekről a Hegyhát úti Gennaro Verolino Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Készségfejlesztő Szakiskola és Kollégiumot vezető Ammerné Nagymihály Emíliával beszélgettünk.
Milyen szerepe van a környezetnek a fogyatékkal élők társadalmi integrációjában?
– Ahhoz, hogy a fogyatékkal élők képesek legyenek beilleszkedni a társadalomba, nem elég a képességeiket fejleszteni. Legalább ennyire fontos, hogy számukra is használhatóvá tegyük a környezetüket. Ha a Normafára gondolunk, képzeljük el, hogyan tudná egy kerekes székes ember segítség nélkül, vagy akár segítséggel bejárni az erdei utakat, vizet inni egy ivókútból, eljutni egy illemhelyre! Pedig a pihenőövezetek, a játszóterek olyan helyszínek, amelyek segítségével erősíteni lehet az integrációt, hiszen ezeket mindenki szabadon, s ami még fontosabb, közösen használhatja. A fogyatékos gyerekeket nevelő szülőknek az Anna-rét, vagy akármelyik játszóhely a társas, szociális kapcsolatok szempontjából is rendkívül fontos.
Ön szerint mi szükséges ahhoz, hogy a Normafa valóban mindenkié legyen?
– A két kulcsszó az elérhetőség és a használhatóság. Elengedhetetlen, hogy a sétautakon a kerekes székesek is kényelmesen elférjenek, ne legyenek kátyúk, a lépcsők mellé rámpák kerüljenek. Több padra és illemhelyre van szükség, valamint pelenkázókra, mivel az értelmi fogyatékos gyerekeknél előfordulhat, hogy később válnak szobatisztává. Ma még az ivókutak sem megfelelők, kerekes székkel szinte lehetetlen kartávolságra megközelíteni ezeket. Az autizmushoz gyakran társul hiperaktivitás, ami külön figyelmet kíván, ezért meg kell erősíteni a rézsűk korlátjait. És még valami: az értelmi fogyatékos gyerekek sokáig tanulják a szabálykövetést, ennek ellenére nem biztos, hogy hosszabb ideig maguknál tudják tartani a kidobandó tárgyakat, például a zsebkendőt, almacsutkát. Ezért érdemes lenne sűrűbben kihelyezni szemeteseket.
Többször szóba hozta a gyerekeket. A jelenlegi játszóterek megfelelnek az elvárásoknak?
– Rendszeresen járunk a közeli Rege parki játszótérre, ahol a legtöbb eszközt felügyelettel tudják használni a diákjaink, azonban itt sem ártana némi módosítás. Nehezen boldogulnak a manapság divatos fedett labirintusokkal, ezeket legalább szakaszonként átláthatóvá kellene tenni. Sok a meredek mászóka, ami szintén nem mindenki számára kényelmes. Elsősorban az autistáknak lényeges, hogy legyen a játszótéren egy csendesebb rész, míg általában elmondható, hogy az értelmi fogyatékosok tájékozódását a játékok színhasználatával és formájával lehet segíteni."

Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech