2021. május 21.

20210520 093014„A méh számára a virág az élet forrása, és a virág számára a méh a szeretet követe, és mindkettőjük számára, méhnek és virágnak egyaránt, örömöt adni és kapni egyszerre szükség és boldogság.” (Kahlil Gibran)

A méhek világnapja 2018. május 20-án került be a naptárakba. 1734-ben ugyanis ezen a napon született Anton Janša, az európai méhészet kiemelkedő alakja. Ő volt az első osztrák méhészeti iskola vezetője. Ezen a napon az ő méhészeti munkásságának állítunk emléket, melyhez iskolánk minden évben csatlakozik.

Mivel hazánkban alacsony a mézfogyasztás, programjaink célja a méz megkedveltetése, a méz egészséges életmódban betöltött szerepének hangsúlyozása, sokszínű felhasználási módjainak bemutatása volt, és felhívni a figyelmet arra, hogy a méhek száma drasztikusan csökken. Évekkel ezelőtt felkerültek a veszélyeztetett fajok listájára, holott ha védjük ezeket az apró élőlényeket, akkor a környezetet is megóvjuk, hiszen nélkülük nincs élet. A méhek hivatalosan is a bolygó legfontosabb élőlényei közé tartoznak, hiszen beporzó tevékenységük nélkül a növények képtelenek lennének szaporodni. A méhek védelmének tudatosítása tehát kiemelten fontos feladatunk.

Ezen a napon intézményünkben minden a méhekről és a mézről szólt. A diákok mézes tízórait kaptak, a konyhán gyönyörű és ízletes mézes pohárkrémek készültek uzsonnára. Tankonyhánkon mézes sütemény és baklava sült. A kézműves foglalkozásokon a diákok méheket készítettek, míg az informatika órákon a tanulók méhekről szóló verseket gyűjtöttek és olvastak. Ismeretterjesztő filmek segítségével megismerkedtünk a különböző méhfajtákkal, a méhcsalád tagjaival, a méhek rejtélyes táncával, a méhészek munkájával. Egyik diákunk szülei méhészkednek, így saját tapasztalatait, élményeit közvetlenül oszthatta meg osztálytársaival. Készségfejlesztő iskolánk gyakorlati óráin helyet kapott a méhbarát növényvédelem, hiszen a méhek számának ilyen drasztikus csökkenéséért a növényvédő szerek is felelősek. Beszélgettünk arról is, mi a teendő méhszúrás esetén. Az általános iskolában tanuló gyermekek a tanórákon képességeik szerint, többek között mézes puzzle, méhecske bingó, méhecskés társasjátékok, és –vonalvezetők, méhes számolási feladatok, képkártyák, dalok segítségével ismerkedtek a méhekkel. Mézet kóstolgattak, érzékszerveikkel felfedezték a méz jellemző tulajdonságait. Mindenki megtekinthette a nemrég, kertünkbe kihelyezett darázsgarázst, mely reményeink szerint hamarosan lakókra talál. Meséket dolgoztunk fel, méhekről és mézről szóló dalokat gyűjtöttünk és énekeltünk. Osztályaink az iskola kertjében olyan növényeket kerestek, melyek virágaikkal csalogatják a méheket és a beporzó rovarokat. A tanórák végeztével pedig néhány vállalkozó szellemű diákunk kipróbálhatta a méz bőrre gyakorolt jótékony hatását is: ők utolsó órán mézes arcmaszkban relaxálhattak.  

A mai tematikus órák nagy sikert arattak tanulóink körében. Játékosan, élmény-szerűen tanulták meg, hogy mennyire fontos szerepet töltenek be életünkben a méhek, és a méz milyen jótékony hatással bír immunrendszerünk erősítésében, egészségünk védelmében. Így válik lassan mindannyiukban belsővé környezetünk védelme, az élőlények szeretete, a természet tisztelete.

Rábai Henriett
gyógypedagógus

 

Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech