gennaro logo new

2021.02.04.

vizes eloh ved 07„Küldetésünk egy olyan jövő megteremtése, amelyben az emberiség és a természet harmóniában él egymással.” (WWF)

Február elején két emléknap kapcsán is vizes élőhelyeinkre fókuszálunk.

2000.február 1-én érte el a Tisza folyót az a cián- és nehézfém szennyezés, amely az Aurul bányavállalat zagytározójának gátszakadása következtében került a folyóba, hatalmas méretű pusztulást okozva a folyó élővilágában. Az ökológiai katasztrófára emlékezve a magyar országgyűlés február 1-jét a Tisza Élővilágának Emléknapjává nyilvánította.

Február másodika a Vizes Élőhelyek Világnapja. 1971-ben ezen a napon írták alá az iráni Ramsar városában a nemzetközi jelentőségű vizes élőhelyekkel kapcsolatos szerződést. A megállapodáshoz hazánk 1979-ben csatlakozott. Vizes élőhelyeink közül 19 területet jelölt a nemzetközi jelentőségű, ún. Ramsari területek közé és vállalta, hogy gondoskodik ökológiai jellegük fennmaradásáról.

Azonban a természetes vizek védelme nem csak a hivatalok és különböző szervezetek feladata. Mindannyiunkat érint. Ökoiskola lévén e két természetvédelmi jeles nap alkalmából megragadtuk azt a lehetőséget, hogy projektórák keretében tanulóinkkal megértessük, nem tőlünk távoli problémákról van szó. Bennünket is testközelből érintenek ezek a kérdések. A vizes élőhelyek szennyezése veszélyeztetheti az ivóvízellátást, a vízi élőlények állapota pedig az ezeket fogyasztó emberek egészségére is hatással van. Személyesen mi is sokat tehetünk környezetükért, vizeinkért és ezen keresztül a Föld élővilágának védelméért, egészségünkért.

Általános iskolánkban, az alsó tagozaton tanulóink a vízi élettérrel ismerkedtek, melyet kollégáink dalokkal, versekkel, a vízi élővilág ábrázolásával, színezéssel, festéssel tettek élvezetessé számukra. Fontosnak tartjuk, hogy a gyerekek már egészen korán megismerjék Földünk éltető elemét, a vizet és belsővé váljon annak környezetbarát felhasználása. A felső tagozatos diákjainknak PPT bemutató segítségével szemléltették pedagógusaik a vízi élővilág sokszínűségét. Környezetismeret órán felelevenítették, hogy milyen formában találkozunk a  vízzel, mire használjuk, majd Magyarország térképén tanulmányozták a folyókat, tavakat. Ábrázolás-alakítás órán tiszai halakat (harcsát, réti csíkot, pontyot, bodorkát, keszeget, kőfúró csíkot, harcsát) színeztek és vágtak ki. 

Készségfejlesztő iskolánk tanulói a természetes és mesterséges vizes élőhelyek jellemzőinek felelevenítésén túl foglalkoztak hazánk tavaival és folyóival, a víz fontosságával mindennapi életünkben, sokoldalú és környezetkímélő felhasználásával, vizeink védelmével.

A projekt módszer kiváló alkalom az együttgondolkodásra, a tanulók kreativitásának kiaknázására. A tematikus órák, a játékos vetélkedők az osztálytársak között, és a rejtvények megfejtése tovább mélyítették tudásukat. A két jeles napról öko faliújságunkon is megemlékeztünk, aulánkat pedig a tanulók által készített vízi élőlények képei díszítik.

Zsigmond Andrea
gyógypedagógus

Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech