gennaro logo new

2017. június 27.

mandokinoemiA Magyar Gyógypedagógusok Egyesületének Kaposváron megrendezésre kerülő XLV. Országos Szakmai Konferenciáján Mándoki Noémi munkaközösség vezető az Autizmus Szakosztály szakmai napján tart előadást IKT eszközök a kommunikáció szolgálatában: két év használat tapasztalatai egy szegregált autista osztályban címmel.
Az alábbiakban az előadás absztraktja olvasható.

„A Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Iskola és Kollégium jelenleg negyedikes osztályában két éve kezdtük el bevezetni IKT eszközök használatát a mindennapi fejlesztésbe, oktatásba ágyazva. Előadásomban az ezzel kapcsolatos tapasztalatokat szeretném megosztani: a hátrányokat és előnyöket, nehézségeket és az osztályon belüli használat körülményeit, feltételeit, kapcsolatát a 'hagyományos', nem IKT eszközök alkalmazásával.
Az osztály összetétele heterogén: a hat autizmus spektrum zavarral élő gyermekből négynél jelen van társult intellektuális képességzavar, három gyermek az 'aktivitás és figyelem zavarai' diagnózissal is rendelkezik, négy gyermek nem beszélő. Az IKT eszközöket többféle funkcióra differenciáltan, személyre szabva, az adott gyermek egyéni szükségleteihez és képességszintjéhez, illetve az egyéni tanmenetekben és egyéni fejlesztési tervekben megjelenő célokhoz illesztve használjuk. Bár nem tudjuk kiszűrni az egyéb fejlesztések és autizmus-specifikus módszerek alkalmazásának hatását, a fél évente történő felmérések alapján jelentős fejlődés figyelhető meg főként a szociális és kommunikációs készégek területén. Többek között nőtt a spontán, funkcionális kommunikációs kezdeményezések mennyisége; bővült a spontán használt kommunikációs funkciók és a kommunikációban használt szemantikus kategóriák köre, könnyebben és adekvát módon teremtenek egymással is kapcsolatot. Fejlődött a gyermekek önmagáról való tudása, a múltbeli eseményekről való beszámolás képessége, saját érzelmeik felismerése.
A főként androidon (egy esetben iOS-on) futó applikációkat több pedagógiai funkcióra is használjuk: a kommunikáció támogatására (NikiTalk, TouchChat, PictoVerb alkalmazás); én-tudatosság, saját élményekre való rálátás és arról való beszámolás fejlesztésére, napló vezetésre (rendhagyó módon erre nekünk bevált a Niki Agenda – ami eredetileg napirendi- és Niki Diary applikáció is); motivációra (a gyerekek számára élvezetes, érdeklődésüknek megfelelő játékok); nyílt végű tevékenységeknél az idő láthatóvá tételére (Time Timer vagy Kids Timer); kognitív készégek, tantárgyi oktatáshoz (és tantárgyi előkészítéshez) kapcsolódó készégek fejlesztésére (pl. Niki Words, Ablak-Zsiráf, Series, Matrix Game, ChildMath, Sort It Out, OkosDoboz digitális feladatgyűjtemény); szociális készégek fejlesztésére (Autimo, videók készítése és elemzése).
A kommunikációt támogató alkalmazások bevezetése előtt már mindegyik gyermek rendelkezett bizonyos szintű rutinnal a képcserés kommunikáció használatában, tehát nem volt számukra ismeretlen, illetve a 'papír' alapú eszközöket nem váltotta ki teljesen a táblagépes kommunikáció, ezeket máig egymás mellett alkalmazzuk (vannak olyan szituációk – pl. ebéd-, amikor a gépek biztonsága érdekében a nyomtatott változatnál maradtunk). A használat tanítása során igyekszünk követni a képcserés kommunikáció tanításának lépéseit, így van olyan gyermek, aki a PictoVerb applikációval a csere vagy megkülönböztetés fázisában tart és van olyan, aki már képes bővített mondatok alkotására (erre a NikiTalk inkább alkalmas). Hasonló módon változik, hogy 'csupán' kérésre, szükséglet kifejezésre vagy elutasításra, válaszadásra, információ kérésre, élmény megosztásra is használja a tanuló a kommunikációt támogató programot. Előadásom során rövid videókkal szemléltetném azokat a tanítási helyzeteket, melyek során a fent említett applikációk használhatók a mindennapi oktatás, fejlesztés során (babzsák foglalkozás, kézműves tevékenység, olvasás és matematika, étkezési helyzet, strukturált játék). Emellett megosztanám, hogy milyen nehézségekkel szembesültünk az IKT eszközök használata kapcsán és ezekre milyen megoldási módokat találtunk hatékonynak."

Gennaro Verolino Általános Iskola, Készségfejlesztő Speciális Szakiskola és Kollégium

1121, Budapest, Hegyhát út 19.

Tel.: 275-4297, 395-6587 Fax.: 395-65-89 E-mail: titkarsag@gennaroiskola.hu

Google-Maps-Icon-grey  szirtech